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XeSS 1.2 is now available and scores with clever backwards compatibility

If you were to continuously look at the development of Intel’s temporary upscaling technology, known as XeSS, you could definitely see noticeable progress. Apparently, a new version was recently released in conjunction with the current Software Development Kit (SDK). It can be assumed that this update contains a freshly revised libxess.dll file, which was compiled on July 27 and which is probably called version 1.2.0.13. The potentially related new features and improvements could well have significant implications for the gaming world.

Intel’s XeSS 1.2 could therefore not only continue the evolution of this technology, but also distinguish itself with a possible considerate attention to backwards compatibility. It is assumed that the latest version will be able to work seamlessly with the previous editions, XeSS 1.0 and 1.1. This potential compatibility could be a well-considered strategic decision to enhance the user experience and facilitate the adoption of the new version. Although there is no official confirmation as of this writing, it could be possible that the option to replace files with DLLs for certain games will continue to work after the fact, which could be welcome news for existing users.

A notable highlight of this update could be the integration of dynamic resolution scaling. This feature would have the potential to take the gaming experience to a new level. Namely, with this dynamic resolution scaling, a game could adjust the resolution in real time to ensure the smoothest performance possible. This would be especially beneficial in situations where the hardware reaches its performance limits and the frame rate plummets. Thanks to the ability to dynamically adjust the resolution, gamers would thus be able to enjoy a more stable and enjoyable gameplay without overly limiting the visual quality.

Potential improvements in stability and performance could be another positively salient feature of XeSS 1.2. In many cases, updates and upgrades to software could aim to fix problems and optimize overall performance. The explicit mention of these improvements in the official changelog could indicate that Intel is not only aiming to introduce new features, but is also concerned with providing a possibly high-quality gaming experience. The factors stability and performance could be decisive for whether a technology is accepted by the community or not. It appears that Intel is aware of this importance and may be working hard to ensure the best possible performance.

Source: Intel

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Termy

Mitglied

40 Kommentare 18 Likes

Nur schade, dass es 2 Jahre später immer noch nicht open source ist...
Davon abgesehen ist natürlich alles, was Vendor-Lock-In entgegenwirkt immer willkommen ;)

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arcDaniel

Urgestein

1,617 Kommentare 878 Likes

Also ich bin begeistert von XeSS auch wenn es noch nicht opensource ist.

Bei The Witcher 3 nutze ich es als ich noch meine 6800XT hatte, denn FSR war für mich unbrauchbar. Jetzt mit meiner 4080 kann ich auch direkt mit DLSS vergleichen und ich bin begeistert wie nahe die Qualität ran reicht. Mann muss schon suchen um Unterschiede zu sehen...

Deshalb ist jeder Fortschritt von Intel hier willkommen.

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g
gerTHW84

Veteran

409 Kommentare 248 Likes

Daran ist nichts schade, denn das interessiert überhaupt niemanden, übrigens ebensowenig bei FSR. Kein Entwickler hat ein Interesse daran oder auch nur die Zeit AMDs Referenzimplementation als Basis herzunehmen und darauf basierend eine komplett eigene FSR-Version in seinen Titel zu implementieren.
Das FSR-OpenSource-Rumgereite ist lediglich AMDs Marketing zu verdanken, die versuchen den Umstand zu kaschieren, dass AMD bzgl. einer freien Verfügbarkeit ihres Upscaling-Konkurrenten überhaupt keine Wahl hatten und schon aufgrund ihrer geringen Marktdurchdringung schlicht dazu gezwungen waren. Das Verkauft sich natürlich eher schlecht und dementsprechend kommuniziert man in wallenden Worten den Sachverhalt schön eingefärbt, aber wie gesagt, ist vollkommen irrelevant.
Das einzige was am Ende bleibt, ist die freie Verfügbarkeit auf vielen unterschiedlichen GPUs, aber wie schon erklärt hatten diesbezüglich weder Intel noch AMD eine Wahl, weil deren Algorithmen ansonsten von der Industrie schlicht ignoriert worden wären.

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Samir Bashir

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